De drijvende markt van Can Tho

21 juli 2017 - Mekong Delta, Vietnam

Vrijdag 21 juli

04:15 gaat de wekker en staan we op en kleden we aan. Iedereen slaapt nog een beetje als we naar de lobby van het hotel gaan. Daar wacht onze gids die ons een paar honderd meter langs de boulevard leidt naar een steiger. We kijken naar het bootje wat er ligt. Het water wordt er nog uitgeschept, gelukkig is dat regenwater. We vertrekken richting de floating market. Om ons heen tuffen ook andere boten met toeristen dezelfde kant uit. De gids vertelt dat de grote boten niet in de kleine kanaaltjes passen waar wij wel doorheen zullen varen.

We komen langs een koffie-boot, dat is dus een bootje waar je koffie kunt kopen.  De koffie is heet, zoet, lekker en welkom. Eventjes later varen we tussen de boten die de drijvende markt vormen. Hier komen grote boten die boordevol groenten en fruit van de boeren af komen. Daar komen kleinere boten op af die dan bij verschillende boten spullen kopen om die vervolgens langs de rivierarmen en kanalen, waar de grote schuiten niet kunnen komen, te verkopen. De grote boten hebben hiermee een soort groothandelsfunctie.

We varen tussen de marktboten door. Iedere schipper heeft van hetgeen hij verkoopt een exemplaar in de mast geknoopt zodat je van afstand kunt zien wat hij verkoopt.

We gaan ontbijten. Daarvoor moeten we uiteraard naar een ontbijtboot waar we noodle soup, het traditionele Vietnamese ontbijt, zullen krijgen. We moeten lang wachten want het is een populaire boot. Het is een beetje gedoe, volle kommen soep op een wiebelende boot. We krijgen er eetstokjes bij en een lepel voor de bouillon. Het smaakt ons prima.

Daarna stoppen we bij een ananasboot. We krijgen ieder een kunstig aangesneden ananas. Het is net een enorme zoete lolly. Ze komen van het land als ze rijp zijn en dat zijn ze; het sap druipt op onze voeten.

Na de markt varen we door naar een cacao-farm waar we het hele proces vanaf de cacaoboom tot aan het eindproduct kunnen volgen. Op deze farm wordt alles nog met de hand gedaan!

Na de warme chocolademelk vervolgen we onze weg naar een bedrijfje waar traditionele rijst noodles worden gemaakt. Dit bedrijfje wordt puur voor de toeristen in stand gehouden en ook de noodle pizza die we er eten is een bedenksel voor toeristen en beslist niet authentiek. Maar het smaakt ons best.

We varen weer langs de markt waar de geote schepen nog liggen en kopen wat inheems fruit voor onderweg en we gaan weer terug naar het hotel.

Vanavond eten we fish and chips in een bar die goed scoort op tripadvisor en de recensies hebben gelijk; we eten er heerlijk.

Vroeg naar bed om eindelijk wat bij te slapen. Morgen moeten we op tijd op om onze vlucht naar Da Nang te halen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jolyde:
    22 juli 2017
    Wat mooi op dit mee te maken! Wij genieten mee op afstand
  2. Anke:
    22 juli 2017
    Wat een prachtig verhaal en super gave foto's! ! Liefs van en voor allemaal!