Cooking class

27 juli 2017 - Hoi An, Vietnam

Donderdag 27 juli

We moeten vroeg op want om 08:20 worden we opgehaald voor een tour en cooking class. We zitten met een heel aantal engelstaligen in een groep.

Eerst naar de lokale markt om ingredienten te kopen... op die markt wordt alles  verkocht, groenten, fruit, vlees, vis, kruiden. Alles is ongekoeld! Het vlees wordt onder het golfplaten dak gehakt en gesneden. Veel vis leeft nog, sommige spartelen zo hard dat we de druppels van ons hoofd moeten vegen. Ook de garnalen die we kopen gaan levend in het zakje. Brommers rijden dwars door de markt door de paadjes van nog geen meter breed!

Het meest verbazingwekkend is nog dat onze gids/kok vertelt dat ook de lokale hotels en restaurants hier hun spullen komen halen. En warempel, even later worden we herkend door de eigenaar van Phi Ban Mi, de broodjeszaak waar we een paar keer geweest zijn. Die koopt hier dus ook de kip die wij zo heerlijk vinden...

We gaan met de boot naar de kookschool op Thuan Tinh Island. Daar aangekomen krijgen we een schort voor en gaan we aan de slag. We koken vier traditioneel Vietnamese gerechten: fresh spring rolls met pindasaus, sizzling Vietnamese crepes (knapperige rijstpannenkoek) met dipsaus, noodlesalade met kip in zuid-vietnamese stijl en rijstnoodlesoep met kip "Hanoi style". Uiteraard worden alle ingredienten die we gekocht hebben daarvoor gebruikt. Julia en Anne-Lieke werken steeds samen en worden geholpen door chef Hon die ons allemaal steeds instructies geeft.

Het is een bijzonder leuke besteding van de ochtend, we hebben er allemaal erg veel plezier in om de  gerechten te maken en daarna op te eten. Anne-Lieke komt tot de ontdekking dat ze best rijstnoodles lust, wat verderop in de vakantie best eens handig zou kunnen zijn. We zitten wel aardig vol als we terug zijn in het hotel!

We buiken uit op de kamer en duiken dan weer het zwembad in.

1. Jolyde:
    27 juli 2017
    Dat ziet er heerlijk uit! Wat een geweldige ervaring.
  2. Michael:
    27 juli 2017
    Erg leuk om jullie reis en ervaringen te lezen.
  3. Marjolijn:
    27 juli 2017
    Wat leuk en grappig om lezen zeg! Andere wereld he!! Fijn dat jullie zo genieten.