Brommers in de regen

25 juli 2017 - Hoi An, Vietnam

Dinsdag 25 juli

Het regent. Het regende al de hele nacht flink. We gaan ontbijten en hopen dat het straks droog wordt. We blijven lekker in de hotelkamer hangen, lezen, luieren en wachten tot het beter wordt.

Tegen lunchtijd gaan we naar buiten want er moet gegeten worden natuurlijk. De wereld buiten heeft een transformatie ondergaan. De straten staan vol plassen. De brommers worden nu bestuurd door grote poncho's in alle kleuren van de regenboog, effen en met bloemen, stippen of appeltjes erop.

Er zijn gewone poncho's maar er zijn ook speciale brommerponcho's die over de voorkant van de brommer passen, met een doorzichtig stuk wat voor de koplamp komt. Soms heeft de passagier een eigen poncho maar nog vaker zie je dat de passagier letterlijk ondergedoken zit onder de achterflap van de poncho van de chauffeur.

Ons hotel heeft paraplu's in de kast staan. Vermoedelijk hebben meer hotels die service want je ziet ook groepjes mensen die allemaal met dezelfde paraplu rondlopen.

We kopen tickets voor de waterpoppen theater voorstelling van vanavond. Het theater ligt tegenover ons hotel dus we zijn gauw thuis na de voorstelling.

We eten vroeg vanwege de voostelling. Gelukkig is het ondertussen droog geworden. Het waterpoppen theater is iets typisch Vietnamees maar gelukkig wordt er tekst en uitleg verzorgd in meer dan keurig Engels. De show duurt drie kwartier en het is erg leuk om te zien hoe ook het water onderdeel is van wat er gespeeld wordt.