Hanoi

2 augustus 2017 - Hanoi, Vietnam

Woensdag 2 augustus

We ontbijten laat en lopen daarna een route door de oude stad van Hanoi die door de Lonely Planet aanbevolen wordt. Het is een heel eind sjouwen maar zo krijgen we een mooi beeld van dit stukje stad.

We komen langs een stempel-winkel waar je je eigen stempel kunt laten maken. Dat wil Charlotte wel dus we proberen een prijs te onderhandelen. We komen op een prijs uit waar we niet happy mee zijn dus we lopen verder. En uiteraard, om de hoek zit nog zo'n winkel en daar is de basisprijs zoveel als de onderhandelde prijs bij de eerste. Dat is beter. De meiden laten alle drie een stempel maken die we later vandaag op kunnen halen.

Vervolgens komen we langs een winkel waar traditionele Vietnamese jurken verkocht worden. Anne-Lieke wil graag zo'n jurk en ook Sandra vindt een mooie jurk die ze koopt. We bezoeken ook een lokale markt met veel stoffen, maar ook kleding, tassen, knuffels en alles wat je verder kunt wensen. Veel kooplui liggen gewoon bovenop hun waren te slapen!

We lopen verder en lunchen bij een tentje met voornamelijk local food. Het Vietnamese eten is echt prima en dit soort gerechten kost ook maar een beetje. Voor 11 euro eten en drinken we met zijn vijven.

De Lonely Planet wandeling stuurt ons naar een adres waar een tempel in een huis zou moeten zijn. We zien alleen maar een deuropening en verder niets. Terwijl we staan te beraadslagen rijdt er wel een juffrouw *op een brommer* naar binnen. We lopen dan toch maar naar binnen. De brommer blijkt met nog een paar brommers in een soort huiskamer geparkeerd te staan. Wij lopen nog een stukje verder de gang in en zien een bordje 'temple upstairs please' dus we lopen de trap op. Boven gekomen moeten we onze schoenen uit en vinden we inderdaad een uitbundig ingerichte tempel. Wat een verborgen juweeltje achter zo'n onooglijke ingang! Na even genoten te hebben vervolgen we onze tocht.

De winkels en bedrijfjes blijken hier allemaal soort bij soort gevestigd te zijn. Er is een straat met juweliers, een straat met blik-bedrijven die koffertjes, bakjes, bordjes en dergelijke maken. De werkplaats is het trottoir vóór de winkel terwijl *in* de winkel de afgewerkte producten staan.

We komen langs een straat met smeden, eentje met lampionnen, een straat met ijzerwaren-handelaren en een straat met speelgoedwinkels.

Jammer genoeg hebben we één professie gemist die ik wel had willen zie . Bij Boeddhistische ceremonies wordt van alles geofferd als je ook  aar de offerschalen kijkt die je daar gerust pakken chocolate chip cookies op liggen, verpakt en wel dus. Ook veel fruit overigens, dat dan niet verpakt. Maar er wordt ook geld verbrand. Daarvoor wordt alleen geen echt geld gebruikt maar namaak-geld. Monopoly-geld zeg maar. Eigenlijk natuurlijk wel hypocriet, je offert geld maar eigenlijk niet. Je bent je god dus aan het pleasen met nep-spullen. Als zo'n god dan alwetend is kun je net zo goed niets offeren of alleen het bedrag wat je anders aan nep-geld zou besteden. Ik ben hier denk ik te nuchter voor.

Natuurlijk moeten al die spullen ook van en naar de winkels. Je ziet dan ook de meest curieus volgestapelde brommers rondrijden. Het is onbegrijpelijk dat die chauffeur niet omkukelen met die vrachten erop.

Er wordt al dagen voorspeld dat het gaat regenen en vandaag komt het er dan eindelijk van; we krijgen een buitje op onze pet. Het stelt niet heel veel voor maar direct staan er straatverkopers met paraplu's en poncho's te leuren. Wij hebben die dingen allemaal (weliswaar in het hotel in de tas die vandaag niet mee is) dus echte Hollanders als we zijn weigeren we iets te kopen wat we al hebben en laten we ons liever natregenen.

We hupsen van portiek naar afdak naar luifel totdat de bui na een half uurtje zowat opgehouden is. Inmiddels is het half drie en besluiten we naar het hotel te lopen om even uit te rusten.

Rond vijf uur lopen we naar de stempelwinkel om de stempels op te halen. Ze zijn erg mooi geworden. We willen weer bij hetzelfde restaurant eten als gisteren en daarheen nemen we een riksja. Dat is weer eens wat anders, je ziet de verkeerschaos vanuit het midden, zie de video. Leuk om eens mee te maken! De chauffeur kan als het even een beetje stijgt niet fietsen en duwt dan de fiets!

We eten weer lekker lokaal en liggen op tijd weer in bed om morgen vroeg op te kunnen staan.

1. Karin:
    3 augustus 2017
    Wat een indrukken doen jullie op! Gaaf om het op deze manier vast te leggen. En wij kunnen gezellig meegenieten
  2. Romkje:
    3 augustus 2017
    Wauw, wat bevinden jullie je in een andere wereld gaaf omdat samen zo mee te maken en vast te leggen. Geniet van jullie reis.
    #benieuwdnaardestempels
  3. Patricia:
    3 augustus 2017
    Wat geweldig zeg, wat een ervaringen! Heel leuk om te lezen ook. Geniet nog van de rest van jullie prachtige reis.